Melyik pénzkereseti lehetőséget választod?

A legtöbben maguk előtt csak egyetlen pénzkereseti lehetőséget látnak. Munkahelyre járnak, hónap végén fizetést kapnak. De ez csak az egyik a rengeteg lehetőség közül, ahogyan pénz állhat a házhoz. Fontos, hogy gyermeked megismerje az összes pénzkereseti lehetőséget, hogy ne egy lehetőségnek kiszolgáltatva, "beskatulyázva" kezdje az életét.

2017. július 14.
szerző:
Alkér Orsolya

Oszd meg mással is!

Liszt Ferenc egyszer kénytelen volt egy kis fogadóban éjszakázni. Amikor a fogadós eléje tette a vendégkönyvet, a művész tréfából így írta be a foglalkozását:

– Akkordmunkás.

A fogadós hitetlenkedve nézett az elegáns művészre:

– Mutassa az ujjait! – szólt morogva.

Liszt mosolyogva teljesítette a kívánságot.

– Nem igaz, amit beírt! – zsörtölődött tovább a fogadós. – ilyen kézzel nem lehet valaki akkordmunkás!

Liszt tovább tréfálkozott:

– De igen! Csak ön félreértette a dolgot. Én ugyanis a zongora akkordjain dolgozom.

– Akkor miért nem írta oda tisztességesen, hogy „zongorahangoló”?

Így van ezzel a legtöbb felnőtt is. Az érdekli őket, hogy zenész, zongorahangoló, régész, tanár, masszőr vagy tűzoltó akar-e lenni egy gyermek, amikor egyszer csak váratlanul a gyermeknek szegezi ezt a kérdést: Mi leszel, ha nagy leszel?

A gyermeket a legtöbb esetben váratlanul éri és először nem is tudja pontosan, milyen választ vár a felnőtt. Később rájön, hogy a felnőtt azt várja tőle, nevezze meg a szakmát, amelyben dolgozni akar. A szakma mellett legalább ugyanolyan fontos az is, hogy milyen jellemű ember akar lenni a gyermek. Mert mindnyájunkban egy sor jellem él: mindegyikünkben van egy gonosz ember, egy jóságos, egy kapzsi, egy nagylelkű, egy gazdag és egy szegény, egy gyáva, egy csaló, egy hős, egy hazug, egy „olcsójános”, egy szerető, egy vesztes, egy nyertes és még sokan mások.

A felnőtté válás tehát nemcsak a szakma választását jelenti, hanem azt is, hogy melyik jellemet választja gyermeked a lehetőségek közül. Azonban van még egy nagyon fontos kérdés, amelyet tisztázni kell gyermekeddel.

Hogyan fog pénzt keresni gyermeked?

A pénzkeresetnek ugyanis különböző módjai vannak, amelyek közül a legtöbb gyermek csak egyet ismer: mindennap dolgozni járok fizetésért, amelyet minden hónap végén kapok meg. A pénzkeresetnek azonban ennél színesebb a palettája. Ahhoz, hogy gyermeked el tudja dönteni, ő melyik pénzkereseti lehetőséget vagy lehetőségeket válassza, meg kell ismernie őket. Függetlenül attól, hogy milyen szakmát választ gyermeked, különböző pénzkereseti lehetőségeket választhat.

Egyrészt erősségei és gyengeségei alapján dől majd el, hogy melyik jövedelemforrás mellett dönt gyermeked, másrészt értékrendje és ismerete segít majd neki ebben. Ehhez kell a Te segítséged és tanításod, mert mástól (még ha egyetemre vagy főiskolára megy, akkor sem) nem biztos, hogy valaha megtudja és megérti lehetőségeit. Gondold hát végig azt, hogy Te most hogyan látod gyermekedet a jövőben. Azért fontos, hogy ezt átgondold, mert ez alapján fogod tudni beazonosítani, hogy most mit tanítasz neki a pénzkereseti lehetőségek tárházáról, majd miután ezt végiggondoltad, szabadon és tudatosan dönthetsz arról, hogy mit akarsz neki megtanítani.

Te hogyan látod gyermekedet a jövőben?

Mit képzelsz el, amikor erre gondolsz? Mit válaszolnál, ha gyermeked jövőbeli pénzkereseti lehetőségéről kérdezne, mondjuk a legjobb barátod? Mit mondanál neki? Írd le egy papírra!

FONTOS! Ne hagyd megválaszolatlanul ezt a kérdést gyermeked érdekében!

A játék kedvéért tegyük fel, hogy azt képzeled el, hogy gyermeked ügyvéd lesz. Elvégezte a jogi egyetemet, megkapta a jogi diplomáját és most… Most mit látsz?

A) Alkalmazottként dolgozik gyermeked. Sikeres ügyvéd egy ügyvédi irodában. Jól keres. Az ügyeket kiosztják neki, nem ő választja meg, hogy melyik ügyet vállalja el. Amikor kiesik a napi munkából, mert beteg lesz, keresete csökken. Keresete évről évre nő annak megfelelően, ahogyan az ügyvédi ranglétrán megy felfelé. Jövedelme csak alkalmazotti munkájából származik.

B) Egyéni vállalkozóként dolgozik gyermeked saját ügyvédi irodájában. Van egy titkárnője és egy ügyvédtársával hárman dolgoznak az irodában. Ügyesen szerzik a munkát, jól építik a praxisukat és egy idő után már ők választják meg, hogy melyik ügyet vállalják el és melyiket nem. További alkalmazottakkal bővítik irodájukat. Sokszor dolgozik éjszaka és hétvégeken is, hiszen nemcsak a jogi ügyekkel, de a cég építésével, marketing, értékesítési és humánpolitikai ügyekkel is neki kell foglalkoznia. Hiszen saját cége van! Ha beteg vagy kiesik a munkából, akkor csökken a keresete. Ahhoz, hogy menjen a szekér, igencsak bele kell tennie a munkáját. Jövedelme csak a saját vállalkozásából származik.

C) Cégtulajdonosként, azaz üzleti vállalkozóként ügyvédi irodája kialakítása és beindítása után, irodaláncot alakított ki. Irodáiban több mint 500 ügyvéd dolgozik. Minden irodáját egy-egy vezető ügyvéd vezeti, aki az adott iroda működéséért felelős. Már nem dolgozik nap mint nap az általa felépített cégben. Így bár nem dolgozik mindennap a saját maga által alapított és felépített cégében, az ügyvédi irodahálózata hónapról hónapra pénzt termel neki.

D) Befektetőként, aki más ügyvédi irodaláncába fekteti a pénzét, tőzsdén és ingatlanpiacon fektet be. Az első években, amíg felépíti azokat a befektetéseit, amelyből az életstílusának megfelelő havi készpénzt megszerzi, sokat dolgozik. De miután kiépítette, már egyre kevesebb időt szán a munkára, miközben egyre több befektetést csinál és egyre több pénzt keres. Megteheti, hogy egy évben többször is elutazzon szabadságra vagy akár fél évre elmenjen világot látni.

Most melyik pénzkereseti lehetőséget képzeled el gyermekednek és miért? Írd le ezt is a papírra!

Melyik pénzkereseti formában kereshet gyermeked a legtöbbet?

Először is mind a négy pénzkereseti lehetőség mellett lehet gyermeked gazdag vagy szegény. Ha jól belegondolsz, biztos találsz ismerőseid között olyan példát mindegyikre, amikor sokat keresett valaki és arra is, amikor tönkrement. Azaz a pénzkereseti lehetőség kiválasztása nem garantálja az anyagi sikert.

Vannak, akik jól érzik magukat alkalmazottként, mások gyűlölik az alkalmazotti létet. Vannak, akik élvezik és örömmel vezetik saját cégüket, mások el sem tudják képzelni, hogy ilyenre adják a fejüket. Mások imádnak befektetni, de sokan csak a pénzvesztés kockázatát látják benne. A legtöbb emberben azonban mindegyik személyiség megtalálható. Ahhoz, hogy gyermeked el tudja dönteni, melyik pénzkereseti lehetőséget vagy lehetőségeket szeretné kihasználni, meséld el neki a fenti példát, hogy megértse, van választási lehetősége.

A fenti lehetőségek közül akár egyszerre több forrásból is származhat a jövedelme. Tehát lehet alkalmazott, miközben befektetései is vannak. Vagy lehet egyéni vállalkozó, miközben cégtulajdonos is és befektetései is vannak. Magyarázd el neki, hogy az egy jól bevált módszer, ha az ember több lábra áll és több forrásból is van bevétele. Ugyanis ekkor, ha az egyik jövedelemforrása megszűnik, mert mondjuk, kirúgják a munkahelyéről vagy, mert tönkremegy a cége, akkor sem kell kétségbe esnie, hiszen máshonnan is kap pénzt. Ezért van ideje arra, hogy újabb állást keressen vagy egy újabb céget alapítson és kezdje felépíteni.

Az, hogy kivé akar válni gyermeked, fontosabb, mint hogy milyen szakmát válasszon?

A fent leírt négy különböző pénzkereseti modellt Robert Kiyosaki Cashflow négyszögnek nevezte. Azt gondolom, hogy ezeket az alapokat mindenképpen érdemes gyermekeddel tisztáznod.

A = Alkalmazott C= Cégtulajdonos
E= Egyéni vállalkozó B= Befektető

Egyik negyed sem jobb, mint a másik. Mindegyik negyednek vannak előnyei és hátrányai. Ezt az alapot a Te gyermekednek is meg kell ismernie. Ezt már egy 7-8 éves gyermek is megérti. A négy különböző pénzkereseti lehetőség, különböző személyiségeket takarhat. Nagyon szemléletes, ahogy Kiyosaki jellemzi a különböző „negyedre” jellemző embereket és szóhasználatukat. Ezt érdemes gyermekednek is felolvasnod:

Az „A” negyedre jellemző mondat:

„Biztos állást akarok, mely jó fizetést és magas szociális juttatásokat garantál.”

Az „E” negyedre jellemző mondat:

„Úgy tűnik, nem találok embert, aki rendesen dolgozik és megcsinálja, amit kell.”

A „C” negyedre jellemző mondat:

„Új igazgatót keresek a vállalatom élére.”

A „B” negyedre jellemző mondat:

„Nem kell dolgoznom, mert a pénz dolgozik nekem.”

A fenti lehetőségek ismerete a pénzügyi műveltség egy igen fontos alapköve. Ha gyermeked nem ismeri meg a lehetőségei közül csak az egyiket, akkor felnőtt korában nagyon nehezen mer majd váltani vagy kipróbálni egy másik lehetőséget. Ezért fontos, hogy Te már kiskorától kezdve megismertesd, és otthon játékosan kipróbáltasd vele a fenti négy pénzkereseti lehetőséget. Hadd tapasztalja és ismerje meg ezek hátrányait és előnyeit! Hogyan teheted ezt meg? Emlékszem, amikor a lányom kitalálta, hogy céget alapít és képeket gyárt. A vállalkozásába felvette fiamat alkalmazottnak. Amikor összevesztek, akkor mérgében kirúgta fiamat a vállalkozásából. Fiam maga alatt volt. Lányom, miután felismerte, hogy egyedül sokkal nehezebb, újból felvette. Aztán amikor összevesztek, akkor a fiam mondott fel neki. Fiam egy idő után már egyáltalán nem akart neki „dolgozni”. Mindketten rengeteget tanultak.

Később, amikor előkerült újból a „vállalkozósdi” játék, fiam már nem volt hajlandó alkalmazottnak elmenni. Csak tulajdonostársként volt hajlandó közreműködni. A képeiket a családnak adták el. A pénz szétosztása is rengeteg tanulsággal járt mindkettőjük számára. Ilyen egyszerű szerepjátékokon keresztül a Te gyermeked is meg tudja ismerni a különböző pénzkereseti lehetőségek formáit. Sok családban ódzkodnak attól, hogy a gyermeknek pénzt adjanak ilyen esetekben.

Én azt gondolom, hogy ezek a szülők ezzel a magatartással nemcsak a pénzzel kapcsolatos bizonytalanságukat közvetítik gyermeküknek, de fontos értékes tanulási lehetőségektől is megfosztják gyermeküket. Ezért is kezdtem el ezt a cikksorozatot azzal a felvetéssel, hogy először kezdd magaddal. Ismerd meg és értsd meg a pénzzel kapcsolatos hiedelmeidet, mert ez elengedhetetlen ahhoz, hogy gyermeked fejében a pénz kérdése tiszta és egyértelmű legyen.

Felhasznált irodalom: Robert Kiyosaki: A Cashflow négyszög

 

Az első millió pénzügyi társasjáték OKTATÓVIDEÓKKAL
– a család minden tagjának

Ajánlott korosztály: 12-99 éveseknek

Ez a társasjáték a modern pénzügyi világot modellezi le amelyben a cél az hogy minél több pénzed legyen. Az első millió társasjátékban a cél egy olyan szemléletmód és tudás elsajátítása amely alkalmazásával gyermeked jobb jövőjét alapozod meg. Ezzel a gondolkodásmóddal gyermeked megteremtheti magának mindazt az életben amire vágyik. A pénz nem lesz akadály többet.

Klikk ide és nézd meg az erről szóló videót!

Szólj hozzá!