Mi az Altcoin: a Bitcoin javított verziója vagy gyenge utánzat?

A Bitcoin kirobbanó sikerének példáján felbuzdulva már többezer digitális valuta született meg - és vált többségük köddé. Minden kirptovaluta csak az úttörő Bitcoin alternatívája lehet, innen ered az átfogó elnevezés: alternatív pénzérme, vagyis altcoin.

2018. január 15.
szerző:
Alkér Orsolya [shareaholic app="share_buttons" id="26d362395d18a66f20bbe5558b6a3720"]

Oszd meg mással is!

Altcoin-nak vagy röviden altnak nevezünk minden olyan digitális valutát, ami nem Bitcoin.

Eddig csak egy kriptovalutáról, a Bitcoin-ról és annak működéséről beszéltünk. Most kitágítjuk a kört, és áttekintjük az egyéb digitális valutákat, az ún. altocoin-okat, és elmagyarázzuk, mi is az az ICO (Initial Coin Offering).

Az altcoin szó az alternative coin, azaz alternatív érme szóösszetételnek a rövidítése.Ide tartozik minden kriptovaluta a Bitcoin-on kívül, mint pl. a Litecoin, a Ripple, a Dash. Mennyire kell ezeket a Bitcoin-epigonokat komolyan venni? Egyáltalán: utánzatról vagy továbbfejlesztett verzióról van szó? Miben mások? Miben tudnak többet nyújtani? Van rájuk kereslet? Vajon mitől függ, hogy ki tudják-e vívni a piac bizalmát?

Felmerül a kérdés: Mi szükség van egyáltalán altcoin-okra? A válasz egyszerű: a Bitcoin nem tökéletes. Általában az altcoin-ok a Bitcoin-nak egy hasonló, de jobb verzióját próbálják leképezni.

A Litecoin pl. gyorsabban bonyolítja le a tranzakciókat, mint a Bitcoin. A Dash és a Monero az anonimitásra fókuszálnak, ezekben a rendszerekben teljességgel lehetetlen a tranzakciókat lekövetni. Minden egyes altcoin valamiben egyedülálló, és jobb, mint a többi.

Az altcoin-ok a bányászatban is eltérnek a Bitcoin-tól. A Bitcoin-bányászat algoritmusa SHA-256, a Litecoin-bányászat algoritmusa Scrypt névre hallgat. Az eltérő bányászati algoritmusokhoz más-más típusú hardver szükséges.

Fontos azt is tudni, hogy ha egy altcoin viszonylag új és kevéssé ismert, akkor nehezebb azzal vásárolni, mert kevesebb helyen ismerik el, és kevesebb kriptovaluta-tárca képes kezelni.

A mai napig többezer altcoin jelent meg a piacon, de csak egy szűk körnek sikerült jelentősebb tömegeket maga mögé állítania. Ilyen pl. a Bitcoin. Az altcoin-ok népszerűségének felmérésének egyik legjobb módja az, hogy a piaci kapitalizációját megméred.

A piaci kapitalizáció (market cap) azt fejezi ki, hogy az adott érme piaca mekkora dollárban kifejezve, tehát mekkora a szóban forgó digitális valuta számszerűsített piaci értéke. Alapul veszik a forgalomban levő érmék számát, és azt megszorozzák a dollár váltási rátájával. Pl. ha 16 millió Bitcoin van forgalomban, és egy Bitcoin ára 2.500 USD, akkor a Bitcoin piaci kapitalizációja 40 milliárd USD-nek felel meg.

Hosszú időn keresztül a Bitcon piaci kapitalizációja a teljes kriptovaluta-piac 90%-át tette ki. Ma, ahogy egyre több altcoin jelenik meg és egyre nagyobb értéket képviselnek, a Bitcoin piaci kapitalizációja már kisebb, de még így is több, mint 100 milliárd USD 2017-ben.

Hogyan döntsem el, hogy melyik valutába fektessek?

Mindenekelőtt mindenképpen nézz utána annak az altcoin-nak, amelyik érdekel. Elengedhetetlen, hogy megértsd, mitől egyedi, és hogy ez számodra érték-e. Ami a legfontosabb:

Ne fektess be egy kriptovalutába csupán azért, mert nagy körülötte a nyüzsgés!

Számos érme a „pump and dump” séma szerint működik, ami magyarra lefordítva kb. annyit tesz: „felfúj és kipukkaszt”. Mit jelent ez? Az érme alkotója nagy felhajtást csinál az új valuta körül azért, hogy az emberek befektessenek az új kriptovalutába, és így felmenjen az ára. Amint az valuta piaci ára elért egy kellően magas szintet, az alkotója nagy profittal eladja a saját részesedését, amivel egyszersmind le is nyomja az érme árát (a nagy mennyiségű eladás miatt). Ennek eredményeképpen a befektetők többsége hoppon marad egy halom értéktelen éremmel a zsebében, ami már senkinek nem kell.

Másodszor utána kell járnod annak, hogyan fogadta a piac az új digitális valutát, mennyire erős a pozíciója.

Harmadszor azt is javasolom, hogy lépj kapcsolatba az adott kriptovalutát használó közösséggel. Általában a legtöbb éremnek van hivatalos oldala, Facebook oldala, és egyéb felülete, ahol a fejlesztőknek is felteheted a kérdéseidet. Ha erős a felhasználói közösség, az egy jó jel.

Most már, hogy tudjuk, mi is az az altcoin, lépjünk tovább a következő, szorosan kapcsolódó témára.

Mi az ICO?

Az ICO az angol initial coin offering rövidítése, jelentése elsődleges érem-forgalombahozatal. A szóösszetétel a tőzsdei szövegkörnyezetben használt initial public offering (IPO), ’elsődleges nyilvános forgalomba hozatal’ kifejezésből ered.

Az IPO azt jelöli, amikor egy új céget vezetnek be a tőzsdére, magyarul, az, amikor a cég „tőzsdére megy”. Innentől kezdve a cég a saját tőkéjét a részvényei értékesítése révén tudja növelni, és bárki, aki bízik a vállalat gazdasági erejében, tulajdonjogot szerezhet benne részvényesként.

Az ICO ezzel szemben érmeket, más néven tokeneket értékesít abból a célból, hogy speciális projekteket finanszírozzanak. A mögöttes gondolat az, hogy ha hiszel egy projekt sikerében, akkor előzetesen – még alacsonyabb, bevezető áron – tokeneket vásárolsz, amivel előfinanszírozod a projektet. Ezeket a tokeneket később – a projekt sikerével párhuzamosan – haszonnal tudod értékesíteni.

Vegyük ezt egy kicsit részletesebben szemügyre!

Amikor egy kriptovaluta cég egy új projektet akar indítani ICO-n keresztül, nyilvánosságra hoz egy projekt-javaslati tervet (white paper). Ebben leírja, hogy miről szól a projekt, milyen igény kielégítését célozza, mennyi pénzre van szükség a projekthez, és mennyi ideig futtatják majd ennek az érdekében az ICO-t.

Miután elindult az ICO, a köz számára hozzáférhetővé válnak a tokenek, amelyeknek megvásárlása révén támogatja a projekt megvalósulását.

Ha az ICO-n keresztül összegyűlt pénzösszeg nem éri el a szükséges minimum szintet (amely szint előre meghatározásra kerül a whitepaper-ben), a pénzt visszautalják a token vásárlók részére, és az ICO-t sikertelennek minősítik. Ha az előre meghatározott feltételek teljesülnek a megadott időkereten belül, a befolyt pénzből az alapító csapat elindítja a projektet a megvalósítás útján.

Röviden: az ICO olyan, mint a Kickstarters kripto projektekre írva.

A legjobb példa egy sikeres ICO-ra az Ethereum tokenek előzetes értékesítése. 2014 közepén egy Ether token (ETH) ára kb. 40 USA cent volt. ha akkor 100 USD értékben vettél volna Ethert, 2017-ben 75.000 dollárnyi értéket képviselne.

Ma egyre több projekt igyekszik megismételni az Ethereum ICO sikerét. Az ICO-t az Ethereum platform felületén bonyolítják, ezért kell megvenned Ethereum tokent, más néven Ether-t, ahhoz, hogy részt vehess az ICO-ban.

Az ICO-k jelenlegi magas száma miatt az Ethereum ára az egekben van, és maga az Ethereum network is túl van terhelve. Ennek eredményeképpen késések történtek, bizonyos tranzakciók nem teljesültek, ami miatt számos tőzsdei fórumon felfüggesztették az Ethereum kereskedelmét, és ez az ICO finanszírozásban is fennakadásokhoz vezetett.

A rosszul sikerült ICO-ra a legelrettentőbb példa a DAO. A DAO projekt (decentralized autonomous organization) a decentralizált autonóm szervezet 150 milliárd USD értékű Ethereumot halmozott fel a projekt előfinanszírozására. Röviddel az ICO határidő lejárata után azonban egy hekker a felgyűlt összeg egyharmadát kilopta a rendszerből – ezt egy, az Ethereum kódban rejlő hiba tette lehetővé.

Ez a válság, és a megoldásra irányuló eltérő vélemények odáig vezettek, hogy az Ethereum hálózat kettévált, és megszületett mind az Ethereum, mint az Ethereum classic altcoin.

Mint minden pénzügyi eszköz esetében, ahol nagy felemelkedésre van lehetőség, nagy a bukás kockázata is, az ICO-k is számos kockázati tényezőt rejt.

Az ICO valójában egy magas kockázatú szerencsejáték egy kriptovaluta startup vállalattal. Nagyon sokan ma nem azért fektetnek be egy ICO-ba, mert hisznek a projekt gondolatában vagy sikerében, hanem mert gyors profitot szeretnének termelni.

 Ennek eredményeképpen nagy felhajtás keletkezik már a projekt indítása előtt, azonban ahogy a nagy nyüzsgés lecsendesül, a projekt létrehozói és a korai befektetők máris vissza akarják nyerni a pénzüket, ezért nagy tételben értékesíteni kezdik a token-jeiket. Ezzel azonban azt érik el, hogy a token-ek ára drasztikusan csökken.

Figyelembe kell venni, hogy manapság egy ICO elindításának a piaci belépési korlátja nagyon alacsony. A tőzsdén egy részvénykibocsátás előtt rengeteg kritériumot kell teljesíteni a tőzsdére belépni szándékozó cégnek, az ICO ezen az egész hercehurcán elegánsan keresztüllép azáltal, hogy a projektfinanszírozás csak kriptovalutában történik, ami pedig központilag – egyelőre – nem szabályozott.

Szeretnél egy ICO-t indítani?

Mi sem egyszerűbb: hozz létre egy csilli-villi weboldalt, amelyen bemutatod az elképzelésedet, egy digitális vagyoneszközt, kérj meg néhány „kriptocelebet”, hogy nyilatkozzanak pozitívan a projektről, és értékesítsd a projektedet a weben keresztül. Még az sem szükséges hozzá, hogy legyen egy működő terméked.

Ez az alacsony belépési korlát rengeteg olyan alacsony színvonalú projektet hív életre, amelyek csak az előfinanszírozást szeretnék megkapni, de soha nem valósulnak meg. Ennek számos oka lehet: a projekt elindítója nem rendelkezik a megfelelő projekt-kivitelezési készségekkel, és persze az is lehetséges, hogy az egész projekt már a kezdetektől egy átverés volt.

Ez a lehetőség a profi csalók álma: minimális idő és pénz befektetésével rengeteg embert tudnak rávenni arra, hogy küldjenek nekik pénzt – anélkül, hogy bármiféle jogi következménye lenne, vagy bármiféle jogi felelősséget kellene vállalniuk tettükért.

Hogy rámutasson annak a helyzetnek az abszurditására, hogy mennyi „bolond pénz” kerül ilyen kétes projektek finanszírozására egy ICO keretein belül, egy fejlesztő elkészített egy weboldalt, amelynek ezt a provokatív nevet adta: „Haszontalan Ethereum Token” (Useless Ethereum Token).

A nyitóoldal az alábbi sorokkal kezdődik: „Ön a szó legszorosabb értelmében pénzt ad valakinek az interneten keresztül, és ezért cserébe teljesen értéktelen tokeneket kap. Nincs „white paper”, nincs semmiféle „termék” és nincsenek semmiféle „szakértők”. Csak te vagy, én, a te nehéz munkával megkeresett Ether-ed, és az én bevásárló listám.”

Döbbenetes módon a Useless Ethereum Token projekt finanszírozására több mint 60.000 USD érkezett.

Néhány esetben nem azért veszíted el a pénzedet egy ICO-n, mert azt átverésnek szánták, hanem azért, mert hekkerek manipulálták a rendszert. Nemrég például egy hekker sikeresen feltört egy ICO weboldalt, ahol az Ethereum ICO letéti címet átírta a saját Ethereum címére. Így történhetett, hogy több, mint 7 millió USD került az ő számlájára. Ez az összeg az eredetileg céloztt projekt és a befektetők számára természetesen végleg elveszett.

Összefoglalva tehát az ICO legalább olyan kockázatos, mint egy szerencsejáték. Mivel a kriptovaluták rendszerében történt tranzakciók visszafordíthatatlanok, és a működés nem szabályozott, semmiféle lehetőséged nincs a pénzed visszavonására abban az esetben, ha az ICO-ról kiderül, hogy teljes átverés.

Akkor honnan lehet tudni, hogy érdemes-e befektetni egy ICO-ba?

Mindenekelőtt tudnod kell, hogy mibe fektetsz be. Ez azt jelenti, hogy időt kell szánnod arra, hogy elolvasd az ICO white paper-jét, utánanézz a projektnek, az alapítóknak, és lépj kapcsolatba a közösséggel.

Az is elengedhetetlen, hogy megértsd, hogyan kerülnek majd elosztásra a tokenek. Az olyan ICO-k esetében, ahol a tokenek oroszlánrésze az alapítók kezében van, nagy a kockázata, hogy azt ők a gyors haszon reményében az ICO lejártát követően értékesítik – mielőtt a projekt megvalósulhatna.

Egy másik fontos tisztázandó kérdés: Mennyi pénzt gyűjtenek és milyen célra?

Ha nincs felső határa a begyűjtendő összegnek, könnyen lehet, hogy a projektet túlfinanszírozzák. Ha egy projekt több pénzt kap, mint amennyire szükség van, az ugyanolyan káros lehet a megvalósulásra nézve, mint ha nem kapna eleget. A fejlesztők elkényelmesedhetnek, és nem fókuszálnak már annyira a megvalósításra. Néhány projekt több tízmillió dollárt kapott már azelőtt, hogy a kódból egy sor is meg lett volna írva.

És ami a legfontosabb:

Soha ne fektess semmibe, amit nem értesz!

Összegezve: az ICO a crowdfunding egy új formája, amelyet csak nagyon kevesen értenek. Ha csak most kezdesz foglalkozni kriptovalutákkal és ICO-val, akkor feltehetően jelentős kutatást kell végezned, mielőtt a pénzedet bármiféle projektbe befektetnéd, bármennyire is izgalmasnak hangzik.

ÚJDONSÁG!

Kriptovaluta EXPO 2018. június 16.

Gyere el és tudd meg, hogyan profitálhatsz a kriptovalutákból!

Részletek hamarosan!

Forrás: link99bitcoins.com

 

Szólj hozzá!