A költségoptimalizálás 7 alapelve kezdő és sikeres vállalkozóknak

költségoptimalizálás

Hogyan optimalizáld a költségeidet vállalkozóként? A vállalkozások egyik legfontosabb fókusza a költségek csökkentése kell legyen.  Íme 7 alapelv, amely segítségével gondold végig a költségeidet!

2016. június 09.
szerző:
Alkér Orsolya [shareaholic app="share_buttons" id="26d362395d18a66f20bbe5558b6a3720"]

Oszd meg mással is!

A költségoptimalizálás és a költségek figyelése és alacsonyan tartása minden vállalkozás elemi érdeke.

Magam is vállalkozó vagyok, saját cégem van, természetszerűen okat foglalkozom a cégépítéssel és költségoptimalizálással is.

Mi vállalkozók gyakran tapasztaljuk, hogy a bevétel növekedés néha megy mint a rakéta, néha viszont nehezehn jön a bevétel. A költségekkel azonban más a helyzet. Azok mindig tudnak növekedni. Mit csináljunk hát?

Nos, akkor optimalizáljunk!

 

koltseg-optimalizalas

Hogyan tudod a költségeket optimalizálni?

Magáról a költség optimalizálásról többnapos konferenciát lehetne tartani. Most arról a 7 legfontosabb üzenetről fogok most beszélni, amit mindenképpen érdemes,  figyelembe venni, átgondolni, megfogadni akár egy kezdő, akár egy több éve piacon lévő vállalkozónak.

1. Mi a célod? Rövid táv, vagy hosszú táv?

Első lépésként, nagyon fontos, hogy amikor egy céget alapítasz, eldöntsd mi is a célod. Rövid távú, vagy hosszú távú. Ha rövid távú a célod, és gyorsan akarsz meggazdagodni, pénzt kivenni a cégből, akkor egész más szempontjaid vannak a költségeid eldöntése és optimalizálása végett, mint ha hosszútávra tervezel és egy stabilan működő céget akarsz felépíteni. Ha rövid távra tervezel és gyorsan akarod a pénzt kivenni, akkor az olyan dolgokra kell költened, amelyek nagyon gyorsan hozzák vissza a pénzt. Ebben az esetben nem biztos, hogy pénzt kell kiadnod például csapatépítésre, vagy céges bulira. Sőt, akkor ez kifejezetten tilos. Neked ugyanis az az érdeked, hogy minél gyorsabban jöjjön vissza a pénzt. Marketingre sem biztos, hogy kell költeni, hiszen vannak olyan gyors bevételi lehetőségeid, amelyekhez nincs szükség marketingre. 

Viszont ha hosszú távú célod van, és hosszú távon akarsz működtetni egy céget, akkor már érdemes elgondolkodni például a humánpolitikai költségen, hiszen számít, hogy milyen tipusú alkalmazottakat veszel fel, de akár az is, hogy az irodád hogyan alakítod ki. Nem lényegtelen, hogy milyen arculatot tervezel a cégnek, illetve, hogy van-e már arculata egyáltalán.  Nem elhanyagolható, hogy marketingre hogyan költesz, mit költesz, de mindezek mellett egy csomó más költség is felmerül. Óiási különbségek vannak döntésben attól függően, hogy te rövid tárra tervezel, vagy hosszú távra. Ez az első dolog, amit el kell döntened, hogy milyen céget szeretnél.

2. Minden célodat a költségeiddel éred el

Ha ezen a döntésen már túl vagy, tudomásul kell venned, hogy minden célodat a költségeiddel éred el.  Minden dolog, amire költesz pénzt kell, hogy hozzon.

  A költségoptimalizálás nem azt jelenti, hogy csökkentsd a költségeidet a lehető legalacsonyabb szintre.

Miért?

Tegyük fel, hogy egy szappanokat előállító  gyártócég vagy. Pozicionálás, döntés kérdése, hogy milyen alapanyagot veszel, ugyanis ettől függ, hogy milyen szappant fogsz gyártani: olcsó, közepes minőségű, vagy magas minőségű szappanok kerülnek ki az üzemedből.  Ha viszont egy bizonyos készletet akarsz előállítani, akkor nem tudsz költséget csökkenteni azon, hogy milyen mennyiséget veszel bizonyos mennyiségű szappan legyártásához. Ha tehát eldöntötted, hogy milyen minőségi követelményeknek fognak megfelelni az általad gyártott szappanok, az már behatárolja, az alapanyagot milyen beszállítótól veszed, milyen árakon, illetve milyen minőségben. Tehát vannak költségek, amiket lehet optimalizálni, és vannak olyanok, amiket nem lehet.

 3. A költségoptimalizálás a cég kitűzött céljait szolgálja

Milyen szemléletmóddal építed a céget?  Az optimalizálásnak mindig a cég kitűzött céljait kell hogy szolgálnia. Azt, hogy milyen szemléletmóddal állsz hozzá a cégedhez, pl. hogy milyen minőségű szappan gyártását tervezed. Vonatkozik ez persze nem csupán szappanra, hanem bármely más termékre, szolgáltatásra is.  Ha már pozicionáltad magad, és felmérted a piacot, megállapítottad, hogy mi az, amit el lehet adni és milyen áron, akkor csak azok a költségek tudják a cég kitűzött céljait szolgálni., amelyek szorosan kötődnek a minőség megtartásához. Feltétlenül döntsd el tehát időben, hogy milyen szemlélettel akarod építeni a cégedet, és írd is le néhány mondatban.

4. Oszd a költségeidet csoportokra!

Át kell látnod, hogy mikor mire költesz. A költség optimalizáláshoz át kell látnod a költségeidet,  azt, hogy mikor, mire költesz. El tudnod dönteni azt, hogy egy adott költség fontos, vagy nem fontos.  Ehhez érdemes a költségeidet csoportokba osztanod.

A legtöbb kis cégnél az a probléma, hogy a növekedésnek gátja van. A növekedés gátja paradox módon mindig a cég kitalálója, vezetője.  A cégvezető ugyanis olyan folyamatokat hoz létre a cégbe, amelyek egyemberes irányításra cégre alkalmasak. Ha azonban azt akarod, hogy a céged növekedjen,-  akár most kezdted, akár egy pár éve, de mindenképpen növekedést tervezel – akkor a folyamatokat úgy kell meghatároznod, hogy azok képesek legyen a cégnek a növekedését szolgálni.

Alakítsd úgy a folyamatokat, mintha nagy cég lennél.

Mire gondolok?

Nem arra természetesen, hogy vegyél fel már most húsz alkalmazottat mert néhány év múlva szükség lesz rájuk. Inkább arra, hogy a jelenlegi helyzetben egy ember több munkakört, feladatot lásson el, egyfajta halmozott állásban foglalkoztasd őt. Például a raktáros lehet egyben anyagbeszerző, szállító, esetleg adminisztrátor is. Ezeket a feladatokat mind külön definiáld, külön határozd meg. Gondolj arra, hogy most külön feladatai vannak, de amikor elkezd növekedni a cég, akkor nagyon könnyen szét lehessen választani a teendőket külön munkakörbe és egy új munkatárs olajozott fogaskerékként tudjon beilleszkedni a cégbe. Lehet, hogy ez az elején sok munkát, és nagy átgondolást igényel, de a későbbiek folyamán az egész növekedést olajozottá tudja tenni, ráadásul egyszerűvé  teszi a költségeknek figyelését, és az optimalizálását.

5. A szükséges mélységben lásd át a költségeket! 

Teremtsd meg a feltételét, hogy olyan mélységekben láss bele a költségekbe, amennyire szükséged van!  Már volt szó arról, hogy a kiadásokat különböző költségcsoportokra kell osztanod. 

Ha figyelni, vagy optimalizálni akarod például a marketing, vagy a humán erőforrás költségeit viszonyítási alapra van szükséged. Elő kell venned az összes korábbi számlát, és különböző csoportok szerint megnézni, hogy melyik számla hová tartozik, mekkorák voltak az előzőekben  a költségek azon az adott területen… Vegyük példaként mondjuk üzemanyagköltséget. Ha azt látod, hogy az üzemanyagköltség nőtt, akkor nem elég hogy összehívod azokat az embereket, akik az autókat használják, és azt mondod, hogy “nagyon magas, csökkentsétek a költségeket,” hanem sokkal mélyebbre kell ásnod, meg kell tudnod, hogy melyik alkalmazottad mennyit költ üzemanyagra, és miért. Beszélned kell azzal, aki valamiért a többieknél többet költ, meg kell kérdezned, hogy mi az oka, és javaslatot kell tenned arra, hogy mikén csökkentheti a benzinköltséget. Meg kell tehát teremteni a feltételeit annak, hogy olyan mélységekben láss bele a költségekbe, amennyire szükséged van.

A költségeket csoportosíthatod :

1)  Elszámolhatóság szerint:  közvetlen és közvetett költségek

2)  A tevékenységhez való viszony szerint: állandó   és    változó

koltseg-optimalizalas

Állandó költség: az a költség, amelyek a termelés , a kereskedelem, a szolgáltatás  volumenének változása ellenére állandóak maradnak (világítás, bérleti díjak, közművek, értékcsökkenés, könyvelés). Az állandóság általában  a volumen egy megatározott intervallumában  igaz, egy másik intervallumban ez az érték egy alacsonyabb vagy magasabb értéken stabilizálódik.

Változó költség: az a költség amely a tevékenységgel nagyságával arányosan változik. (közvetlen bér, v. bérmunka, közvetlen anyag  költség, stb)

6. A cég minden költségét tekintsd befektetésnek, aminek meg kell térülnie!

Nagyon fontos, hogy a céggel kapcsolatos minden költséget, de minden egyes kiadott fillért tekints befektetésnek. Olyan befektetésnek, aminek mindenképpen meg kell térülnie. Nem lehet olyan költség a cégedben, amiről ha megkérdezik, miért van, azt mondod, hogy “nem tudom”. vagy “mert nekem ez tetszik,” vagy “azért mert, azt gondoltam hogy…”

Minden költséget hozzá kell rendelni – akár projekt alapon – valamihez, amiről aztán látod, hogy ez a befektetés neked így és így fogja megérni, így és így fogja visszahozni a pénzt.

7.  Fektesd be a megkeresett pénzt!

Ha költségeidet féken tartod, és jól végzed el az optimalizálást, akkor szép jövedelemre tehetsz szert. A szép jövedelem azonban nem minden, mert mindig gondolnod kell a jövőre is. Lehetnek jó éveid, és aztán beköszönthet a 7 szűk esztendő. Az élet már csak ilyen.  Valójában mindegy, hogy sokat keresel vagy keveset, fontos, hogy Te, mint cégvezető jó gazdája legyél a pénzednek és befektesd, hogy gyarapítsd a kemény munkával megkeresett pénzt… akármennyi is legyen az.

Hova fektesd a pénzed? … és mi az egyik legkockázatmentesebb módszere?

A pénz befektetésének több lehetséges módja van, de az egyik leghatékonyabb az ún. értékalapú befektetés, amely Warren Buffettet a világ második leggazdagabb emberévé tette. Csak kevesen tudják, hogy ez nemcsak egy lehetséges, de az egyik legkockázatmentesebb módszer is, amely lényegéről és módszeréről a Befektetés Habbal oktatócsomagból szerezhetsz ismereteket.

Ehhez segítséget a Befektetés Habbal oktatócsomagban találsz. 

Biztonságos és sikeres befektetésekhez segítséget itt találsz:
Befektetés Habbal oktatócsomag – 250 oldalas könyv 7 befektetés tervező kalkulátorral
– Befektetői észjárás a´la, Warren Buffett tanítómestere, Benjamin Graham –

Klikk ide a segítségért!

Szólj hozzá!